پنج راه برای خلاق ماندن:

افزایش خلاقیت
Rate this post

(گزیده از کتاب حرفه داستان نویس)

آموزش نویسندگی

داستان مبتذل و داستان اصیل

  1. داستان های اصیل از رویاها بهره می برند و داستان های مبتذل از خیالات.
  2. نوشته ای که می خواهد تخلیه هیجانی کند بسیار ناموفق است.
  3. یکی دیگر از نشانه های داستان مبتذل، فراری بودن نویسنده از تمام و کمال روایت کردن داستان است و علت عدم توانایی نویسنده در جهت بسط و گسترش پی رنگی تمام و کمال با شخصیت های تمام و کمال است.
  4. یک داستان ارزشمند باید هدفی داشته باشد و هر هدفی یک نیت ولی برای تبدیل شدن به داستان خوب، نیتش باید به شکلی تفکیک ناپذیر با سایر عناصر داستان مثل پی رنگ، ساختار، شخصیت پردازی، حال و هوا، سبک، چیدمان و … ترکیب شود.
  5. کلید خلق داستان اصیل، شخصیت پردازی است.
  6. مثالی برای درک بهتر رابطه متقابل شخصیت پردازی و درون مایه:
تفاوت میان تراژدی و ملودرام (یا میان طنز و لودگی) این است که در تراژدی، پی رنگ تسلیم شخصیت است اما در ملودرام، شخصیت پردازی بر اساس نیاز پی رنگ تغییر می کند.

شخصیت ها فقط برای نشان دادن هدف داستان انتخاب نمی شوند، آن ها باید زندگی خودشان را بکنند.

آموزش نویسندگی

پنج راه برای خلاق ماندن.

  • نویسنده هوشمند کسی است که این واقعیت را می پذیرد که خلاقیت و توانایی اش در نوشتن اگر کنار گذاشته شود ماندگار نخواهد بود.
  • تا زمانی که به صورت منظم می نویسید قریحه تان به طور خودکار و به بهترین شکل خودش را احیا می کند.
  • اما اگر مجبور شدید مدتی نوشتن را کنار بگذارید و اگر می خواهید خلاقیت تان همچنان به فعالیتش ادامه دهد باید آن را به منبعی حیات بخش تر از افکار روزمره و پوچ متصل کنید.

برنامه پنج مرحله ای تقویت کننده خلاقیت:

1.بی وقفه مطالعه کنید. مطالعه برای یک نویسنده هرگز یک کار تفننی یا کاری تجملاتی نیست.

2. با نویسنده های دیگر در تماس باشید. باید به صورت دوره ای در محافل ادبی شرکت کنید به یاد داشته باشید بدون وابستگی به کانون های ادبی نمی توانید موفقیتی به دست آورید. کنار حضور در این کانون ها حتما بگردید و نویسنده دیگر را هم پیدا و هر از گاهی آنها را ملاقات کنید

3. یادداشت برداری کنید. همیشه دفترچه ای نویسنده ها و مخصوصا تازه کارها همراه دارند که در آن ایده ها، طرح های اولیه، بریده هایی از گفتگو، تکه هایی درباره شخصیت پردازی هر چیزی جذاب و مهمی که به ذهنشان خطور می کند در آن یادداشت می کنند. یادداشت برداری کاری بسیار ارزشمند است و کمک می کند قوه خلاقانه شما پویا، پذیرا و آماده باقی بماند 

4. در برنامه روزانه تان بازنگری کنید. اصلا مهم نیست که چقدر برنامه تان پر است و چه قدر مطمئن هستید که برای نوشتن وقت ندارید ولی حتما می توانید دست کم چند دقیقه ای را در برنامه روزانه تان پیدا کنید و آن را آن طور که دلتان می خواهد از آن استفاده کنید.

5. مسیر را آماده و هموار کنید. اتفاق همیشه وقتی می افتد که انتظار وقوعش به کمترین میزان می رسد موانع به شکلی معجزه آسا برطرف می شوند و نویسنده می تواند روی روزانه چند ساعت نوشتن حساب کند.

آموزش نویسندگی

درباره داستان بدون پی رنگ چطور؟

  • در بسیاری از این داستان خواننده خود را مانند مسافری در قطار می بیند.
  • او می تواند داخل یک اتاق پرنور را ببیند و گفت و گوی ساکنان آن را بشنود و از اندیشه های آنان مطلع شود و اما نمی داند در گذشته برای آنها چه اتفاقی پیش آمده و در آینده هم چه اتفاقی پیش خواهد آمد.
  • این نویسندگی ممتاز است که داستانها را با ارزش می کند.

داستان کوتاه کوتاه پی رنگ دار

  • داستان کوتاه کوتاه باید شروع سریعی داشته باشد.
  • داستان کوتاه کوتاه نوع مختصر و موجزی از داستان است که با حادثه ای مهم سر و کار دارد.
  • … جمع جور است، از شخصیت های محدودی استفاده می کند.
  • از نزدیک ترین نقطه به پایانش شروع می شود.
  • شخصیت داستان کوتاه باید شخصیت هایی زنده و روشن باشد. شخصیت های کند داستان را کند می کند.
  • خواننده داستان کوتاه کوتاه نباید خسته یا دچار سردرگمی شود.
  • داستان کوتاه کوتاه می داند که به کجا می خواهد برود و به سرعت به سمت آن حرکت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *