معرفی چند کتاب برای درست اندیشیدن

Rate this post

سال 1401 با عجله از راه رسید و گویا ایشان نیز جایی کار دارد و باید برود پس سعی کنیم که از حضورش استفاده کنیم زیرا قراری دارد یا شاید … نمی دانم. در اولین پست معرفی کتاب می خواهم به معرفی چند کتاب برای درست اندیشیدن بپردازیم اندیشیدن به عنوان یک معجزه انسان که بسیار جای صحبت و تامل دارد. کتابهایی راه که سراغ داریم از این معجزه معرفی کنیم و شما هم اگر مواردی را سراغ داشتید در نظرات همین پست قرار دهید.

اندیشیدن؛ آیا تا به حال به این معجزه فکر کرده اید؟ آیا به اندیشه به مصابه یک معجزه تاملی داشته اید. به راستی که می توانیم فکر کردن را به عنوان یکی از اصلی ترین معجزات انسان به شمار آوریم. اندیشیدن توانایی است که انسان را تا اوج به پرواز در می آورد. ولی آیا این معجزه از خطا و اشتباه مصون است و هیچ وقت دچار خطا نمی شود؟!

یکی از راه هایی که ما را از خطای اندیشه باز می دارد یادگیری منطق است. علم منطق علم درست اندیشیدن است. کتاب هایی که می توانند منطق را آموزش دهند بسیارند شما با یک جستجوی ساده می توانید کتابهای آموزش منطق به زبان ساده را بیابید. کتابهایی مانند منطق دوره دبیرستان، منطق نوشته جناب منتظری که در حوزه علمیه نیز برای مقدماتی و جلد دوم به صورت مفصل و سپس منطق مظفر تدریس می شود. در منطق از مفهوم و مصداق شروع می کنیم و قضایا را متوجه می شویم. شیوه استدلال را بررسی و سپس مغالطه ها و دام های گفتار و ذهن را می آموزیم.

حالا یک سوال اگر منطق آموختیم دیگر دچار خطا در فکر کردن و تصمیم گیری نخواهیم شد؟

احتمالا می گویید کتاب منطق می خوانیم تا دیگر دچار خطا نشویم و یا اگر کتاب هم نخوانیم ما اصولا انسانی منطقی هستیم.

ولی این گونه نیست!!! البته قصد جسارت ندارم.

معرفی چند کتاب برای درست اندیشیدن

ما اگر منطق بدانیم و یک فرد منطقی هم باشیم اینها همه تصوراتی که ما از خودمان داریم! در عمل بسیار از ما بر اساس حال فعلی مان تصمیم گیری می کنیم. به صورت کلی تحقیقات نشان داده اند که ما در بسیاری از زمینه ها بیش از حد اعتماد به نفس داریم و در همین تحقیقات می فهمیم که اکثر ما توانایی های خود را بیشتر از مقداری که هست ارزیابی می کنیم.

یک تجربه که همه ما در شکست و موفقیت ها داریم این است که بسیاری از اوقات موفقیت ها را حاصل توانمندی های خود و شکست ها را از عوامل بیرونی می دانیم. این چند خط را نوشتم تا بگویم که ذهن انسان حتی با دانستن منطق و ادعای منطقی بودن دچار خطاهای بسیاری می شود. جمله ای معروف که “بیست گرفتم” و از طرف دیگر “استاد انداخت من رو” حال می خواهیم در این زمینه نیز کتابهایی را معرفی کنیم تا به این ترتیب ببینیم چقدر در فرآیند اندیشیدن بیشتر از آن چیزی که تصور می کنیم دچار خطا هستیم و این که شاخص های متغیر به چه میزانی بر روی تصمیم گیری های ما موثر هستند  و در حالی که فکر می کنیم کاملا مستقل و بدون این که متاثر از دنیای اطراف باشیم کاملا درست و به جا تصمیم می گیریم و فکر می کنیم!

اولین کتاب که نوع نوشتار آن نیز روان تر است کتاب “هنر شفاف اندیشیدن” اثر رولف دوبلی است که در این کتاب دام های ذهنی که ما مرتبا دچار آنها هستیم و در تصمیم گیری های ما بدون این که ما بدانیم دخالت دارد را مطرح می کند. قسمتی از کتاب را با هم می خوانیم:

«ما خودمان را بهتر از آن چه هستیم می دانیم و به طور خودکار به دنبال اطلاعاتی هستیم که باورهای قبلی مان را تایید کنند. به علاوه ما ترجیح می دهیم با افراد نسبتاً خاص و زیبا و مجموعه های کوچک مواجه شویم. ما فقط به تعداد محدودی از چیزهای که روبه روی مان قرار دارند توجه می کنیم و نمی دانیم چطور قضاوت های قطعی داشته باشیم و البته تصمیمات ما را، احساسات و رفتار اطرافیان مان هدایت می کنند.»

معرفی چند کتاب برای درست اندیشیدن

فکر کردن بی درنگ و بادرنگ

دومین کتاب که می خواهیم با هم مروری داشته باشیم کتاب بسیار ارزشمند “فکرکردن بی درنگ و با درنگ” نوشته دانیل کاهنمن است. این کتاب بسیار خواندنی است و از جمله کتاب هایی است که در چند سال و با تحقیقات بسیار به رشته تحریر درآمده است. واقعیتش وقتی که من می خواستم سال گذشته این کتاب را بخونم سعی می کردم کل کتاب را در چند روز نخوانم تا بتوانم تمام بخش های آن را خوب مزه مزه کنم هر بخش آن حدود 10 صفحه است و آن را در هر مرتبه خواندن می خواندم تا بتوانم عمق بیان نویسنده را به اندازه خودم درک کنم.

در ابتدای کتاب این مطلب بیان می شود که ما در اغلب با دو سامانه روبرو هستیم سامانه 1 معمولا فعال و دریافت ها، شهودها، قصد و احساس ها را بررسی و آنالیز می کند و تا به ابهام نخورد سعی می کند که سامانه 2 را صدا نکند. سامانه 1 سعی می کند به بهترین وجه کار خود را انجام دهد ولی آن جا دچار مشکل می شویم که سامانه 1 سوگیری هایی دارد و خطاهای نظام مندی که معمولا مرتکب آنها می شود.

داستان فکر کردن داستانی است که پایان ندارد و هر چقدر در این وادی پیش برویم انتهای این دنیای وسیع را نخواهیم یافت در این پست که سعی کردم به صورت کاملا مختصر بیان کنم و کتابهایی را معرفی کنم که به مهمترین معجزه بشریت پرداخته است. امیدوام که این پسندیده باشید و این پست را به دیگران نیز ارسال نمایید و آنها نیز از این کتاب ها را تهیه و استفاده نمایند.

شما هم اگر در زمینه اندیشه و فکر کردن کتابهایی را خوانده اید معرفی کنید و در مورد آنها در نظرات همین پست برایمان بنویسید. این هم افزایی ها باعث می شود که دنیای بهتری را با هم بسازیم. با آرزوی بهترین ها؛ روح الله محمدی؛ نهم فروردین 1401.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *